Klachtenregeling
Mocht u een klacht hebben over mijn werkzaamheden als Jeugd- en Gezinsprofessional dan zou ik u willen
uitnodigen om deze klacht eerst met mij te bespreken. Ik zal uw klacht zorgvuldig behandelen en samen
kunnen we bespreken hoe de situatie verbeterd kan worden.
Mocht u desondanks een klacht in willen dienen bij het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd) dan kunt u dit
doen op:
Klik vervolgens op: ‘ouders/verzorgers’ en vervolgens op: ‘klachten en professioneel toezicht’
Ik ben SKJ geregistreerd onder nummer: 110010257
Informatie die te vinden is op de website van het SKJ:
De overheid stelt strenge eisen aan jeugdhulpverleners, zoals jeugd- en gezinsprofessionals, pedagogen en
psychologen. In veel gevallen staat de jeugdprofessional die bij jouw kind of gezin aan het werk is, geregistreerd
in het kwaliteitsregister van SKJ. Als dit zo is weet je zeker dat de professional voldoet aan de strenge eisen voor
vakbekwaamheid en dat hij of zij zich regelmatig verplicht laat bijscholen. Het SKJ-register is openbaar, je kunt
hier zelf nakijken of een jeugdhulpverlener is geregistreerd. Ben je niet tevreden over het beroepsmatig
handelen van de jeugdhulpverlener? Dan is het soms mogelijk een klacht in te dienen.
Als je met een jeugdprofessional te maken krijgt, moet je erop kunnen vertrouwen dat hulpverlening voldoet
aan de hoge kwaliteitseisen. Daarom gelden er voor alle jeugdprofessionals beroepsstandaarden. SKJ-
geregistreerde professionals onderwerpen zich aan professioneel toezicht.
Dit betekent dat als je niet tevreden bent over het beroepsmatig handelen van een SKJ- geregistreerde Jeugd-
en Gezinsprofessional je in sommige gevallen een klacht kunt indienen bij SKJ.
Onafhankelijk vertrouwenspersoon:
Je kunt bij het opstellen van je klacht hulp inschakelen. Een vertrouwenspersoon van ‘Jeugdstem’ (voorheen AKJ)
biedt je gratis ondersteuning bij het indienen of aanpassen van jouw tuchtklacht. Je kunt ook terecht bij een
jurist via jouw eventuele rechtsbijstandsverzekering of bij een advocaat. Ga naar: www.skjeugd.nl
Klik vervolgens op: ‘ouders/verzorgers’ en vervolgens op: ‘klachten en professioneel toezicht’
Een klacht kan op de website van het SKJ, via een digitaal klachtformulier worden ingediend. Is iets niet
helemaal duidelijk? Kijk dan voor meer informatie op de informatiebank. Of stel je vraag via het